Wegracecoureur Pepijn Bijsterbosch heeft er inmiddels twee WK Endurance-events op zitten en voor zijn raceteam Team Dutch Comfort Houses is de kop er nu ook af. Het IDM Superbike kampioenschap is van start gegaan op de Duitse Lausitzring.
WK Endurance
Met het Duitse BMW-team GERT65 neemt Bijsterbosch deel aan een aantal races in het WK Endurance. Als vervanger van de geblesseerde Stefan Kerschbaumer keerde Bijsterbosch half april terug op Le Mans voor de 24 uursrace, het circuit waar hij in 2018 de winst pakte met een Frans Yamaha-team. Dit keer was het na zo’n 10 uur helaas over en uit door technische problemen.
Drie weken later, tijdens de 8 uur op de Slovakia Ring, lag team GERT56 op podiumkoers. Door een ride-through penalty en een misser van de jury ging echter veel tijd verloren, waardoor er niet meer in zat dan de 5e plaats. Het team heeft nog wel de leiding in het kampioenschap.
Start IDM Superbike-seizoen
Op de Lausitzring vond de eerste ronde plaats van het Internationale Duitse Superbike kampioenschap. In de trainingen wordt er door coureur en Team Dutch Comfort Houses hard gewerkt aan de afstelling van de BMW S1000 RR. Om tot een goed resultaat te komen moet er een flinke wijziging van de geometrie van de motor worden doorgevoerd. Doel is om hiermee weer wat meer mogelijkheden te creëren voor wat betreft de afstelling van de vering. Dit vergt voor Bijsterbosch even wat tijd om het goede gevoel met de motor te krijgen, maar is uiteindelijk de beste manier om een stap voorwaarts te zetten. Aangezien de focus in de training ligt op het verbeteren van de motor, is het lastig om ook direct een snelle kwalificatietijd te noteren. Uiteindelijk weet Bijsterbosch zich met de 9e tijd te plaatsen op de derde startrij.
Raceday
Bij de start van de eerste race maakt Bijsterbosch een plaatsje winst en weet zich goed te handhaven op P8 in een grote groep. Dit kan een mooi gevecht worden, maar een val van de Duitser Marc Moser, met een oliespoor tot gevolg, zorgt voor een rode vlag. Na de herstart voor een sprintrace over negen ronden verliest Bijsterbosch twee posities, maar heeft al snel de 9e plaats weer in handen. Deze eerste schermutselingen zorgen er echter wel voor dat hij de aansluiting kwijt is bij een wat grotere groep. Hier loopt hij vervolgens langzaam op in, maar de race is uiteindelijk te kort om nog wat plaatsen goed te maken. Door een valpartij van de Duitser Maximilian Weihe finisht Bijsterbosch als achtste.
Nieuw dit seizoen is een gewijzigde startopstelling voor de tweede race. Voor wat meer spektakel en spanning voor het publiek is de uitslag van de eerste race bepalend voor de startgrid. Hierbij verhuizen de nummers 1, 2 en 3 naar de derde startrij én in omgekeerde volgorde, dus respectievelijk naar 9, 8 en 7. De rijders die als 4, 5 en 6 zijn geëindigd, gaan naar de eerste startrij en tot slot vormen 7, 8 en 9 de tweede startrij. Dit betekent dat Bijsterbosch van P5 mag vertrekken.
Door een prima start weet hij direct de derde positie in te nemen. Vanuit het achterveld komt Oekraïner Ilya Mikhalchik, titelhouder van 2018, met rasse schreden naderbij. In de derde ronde is de Oekraïner voorbij en verwijst Bijsterbosch naar P4. Ondertussen voert Bijsterbosch de druk op bij Toni Finsterbusch, weet hem te passeren en pakt zo P3 weer terug. Met een man of vijf achter zich, die allemaal aan elkaar gewaagd zijn, is de gewijzigde startopstelling absoluut een succes en zorgt voor veel actie.
Tot halverwege de race kan Bijsterbosch het tempo hoog houden. In het tweede deel eist de bandenslijtage bij hem toch meer zijn tol dan bij een paar concurrenten en moet hij zijn meerdere erkennen in Julian Puffe, Toni Finsterbusch en de Italiaan Alessandro Polita. Met deze laatste wordt nog tot op de laatste meters geknokt om de vijfde plaats, maar trekt Bijsterbosch aan het kortste eind.
Bijsterbosch: “In de laatste ronde zette ik mijn BMW ernaast, maar moest Polita ruimte geven bij het insturen van de chicane, anders hadden we er allebei waarschijnlijk naast gelegen. Jammer, maar toch redelijk tevreden met de zesde plaats. Nu op naar Oschersleben, waar tijdens het Pinksterweekend de tweede IDM ronde én de 8 Uren op het programma staan.”